طراحی و امور تبلیغاتی مایا

تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست

Photoshop

ادوبی فوتوشاپ (به انگلیسی: Photoshop، به معنی کارگاه عکاسی) یک پردازشگر گرافیکی است که بدست شرکت ادوبی گسترش یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی عکس‌ها و نگاره‌ها بکار می‌رود. فتوشاپ برای سیستم‌عامل ویندوز و مکینتاش به‌کار می‌رود. هم‌چنین نگارش‌های گوناگون این نرم‌افزار تا نگارش دهم، در سیستم‌عامل لینوکس نیز با کمک ابزارهای میانه (مانند کراس‌اوور) قابل استفاده است. آخرین نسخهٔ رسمی این نرم‌افزار نسخهٔ دوازدهم آن است که با اسم ادوبی فتوشاپ سی‌اس۵ شناخته می‌شود. (سی‌اس مخفف عبارت Creative Suite است و به معنای برنامهٔ خلاق است.)

در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت گیف از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط آدبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس بسته‌های نرم‌افزاری آدوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ به طور فزاینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود.

فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ پی‌اس‌دی می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی، ادوبی ایلاستریتور، ادوبی پریمایر، ادوبی افتر افکتس و ادوبی انکور دی‌وی‌دی صادر شوند و بالعکس، از آنها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌هایی برای دی‌وی‌دی حمایت می‌کند (که بعداً در نرم‌افزار ادوبی انکور دی‌وی‌دی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد، که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی آرجی‌بی، ال‌ای‌بی، سی‌ام‌وای‌کی، سیاه و سفید و غیره.

فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل جیف، جی‌پگ، پینگ و غیره است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد (مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ).

شهرت فتوشاپ به این دلیل است که فرمت پی‌اس‌دی به صورت گسترده استفاده می‌شود و تا حدی توسط نرم‌افزارهای رقیب حمایت می‌شود. فرمت پی‌اس‌بی نسخه جدیدتری از فرمت قبلی است که برای فایل‌هایی با اندازه بیشتر از ۲ گیگابایت طراحی شده است.

آخرین نسخه فتوشاپ CS5 می‌باشد در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ هجری شمسی معرفی و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ هجری شمسی برای فروش و در دو نسخه بیسیک (به انگلیسی: Basic) و اکستندد (به انگلیسی: Extended) عرضه شده‌است.

+ نوشته شده در  جمعه سی ام دی 1390ساعت 0:16  توسط مهدی مدیرزارع  | 

blender

بلندر(به انگلیسی: blender) نرم‌افزار متن‌باز در زمینهٔ گرافیک سه‌بعدی و طراحی مدل سه‌بعدی است. از این نرم‌افزار می‌توان به عنوان جایگزینِ متن‌باز برای نرم‌افزارهایی همچون مایا و تری‌دی استودیو مکس در مدلسازی، ترسیم یو وی، بافت‌دهی (texturing)، اسکلت‌بندی برای کاراکترها، شبیه‌سازی سیالات، دود و ذرات و غیره استفاده نمود.

بلندر در ابتدا به عنوان نرم‌افزاری برای مصارف داخلی شرکت هلندیِ نئوجئو ساخته شد.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و پنجم دی 1390ساعت 17:10  توسط مهدی مدیرزارع  | 

Sketch up

اسکچ آپ (به انگلیسی: Sketch up) از نرم افزار های بسیار ساده و کار آمد سه بعدی سازی به خصوص در حوزه معماری می باشد. این نرم افزار برای مهندسی‌ راه و ساختمان، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی‌ بازی‌های ریانه‌ای کاربرد دارد.

مدل های این برنامه کلا از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبه های مدل ایجاد میشوند.در صورت پیوستن تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر یک صفحه یا plan ایجاد میشود و به طور خودکار وجه مدل بوجود می‌آید.لبه های مورد نظر و نیز وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه بعدی میشوند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم دی 1390ساعت 14:7  توسط مهدی مدیرزارع  | 

V-RAY

وی‌ری (به انگلیسی: VRay) یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های رندر در برنامه‌های مدل‌سازی سه بعدی می باشد. این پلاگین ضمن افزایش چشمگیر کارایی در رندر کردن تصاویر واقع‌نما سرعت کار رو هم بالا می‌بره. در حال حاضر این پلاگین برای برنامه‌های تری‌دی‌اس‌مکس (به انگلیسی: ۳D Studio Max) و مایا (به انگلیسی: Maya) و رینوسروس تری‌دی‌ (به انگلیسی: Rhinoceros 3D), اسکچ آپ (به انگلیسی: Sketch up) موجوده که نحوهٔ کار با آنها تقریبا مثل هم هست. این پلاگین توسط شرکت اروپایی Chaosgroup ساخته شده.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیستم دی 1390ساعت 15:20  توسط مهدی مدیرزارع  | 

3D MAX (قسمت دوم)

معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.

کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در

نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک ۳dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان

را طراحی و مشاهده نمود.

interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا

مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.

مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند


در نرم افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:

- Mesh\Polygon Modeling

- Patch Modeling

- NURBS Modeling

دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :

Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)

Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)

از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد

character animation که در نسخه جدید این نرم افزار ۳dsmax ۲۰۱۱ به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد

در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره میشود :

Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor

 

+ نوشته شده در  شنبه هفدهم دی 1390ساعت 16:27  توسط مهدی مدیرزارع  | 

3D MAX (قسمت اول)

تری‌دی‌اس‌مکس (به انگلیسی: ۳ds Max) بسته‌ای نرم‌افزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرکسازی و رندر می‌باشد.این نرم‌افزار یکی از قدرتمند ترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری(به انگلیسی: CG )هست سالهاست که توسط کمپانی های میانجی متفاوت نظیر Yost , Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد.امکانات بسبار گسترده و کارایی به نسبت آسان و همچنین ساز گاری با plugin های third-party متعدد از مزایای این نرم افزار قوی هست. به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده میشود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است.این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور indirect illumination & radiosity سیستم ذره particle system بسیار قدرتمنده که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند.زبان برنامه نویسی (به انگلیسی: scripting )این نرم افزاره که MAXscript نام داره و قابلیت های برنامه رو دوچندان می کند.

این نرم‌افزار ابتدا در سال ۱۹۹۰ در محیط DOS با نام "۳D Studio" (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد پس از انتشار نسخه ۴ نرم‌افزار، این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید "۳D Studio Max" توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانه‌ها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد.سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرم‌افزار را خریداری کرد و تمامی تغییرات و تکمیل آن تا دو نسخه بعدی را خود انجام داد. کمی بعد نام نرم‌افزار بار دیگر به "۳ds max" (تمامی حروف بصورت کوچک) تغییر کرد و توسط Discreet که به تازگی به تملک Autodesk درآمده بود انتشار یافت . در نگارش ۸ این نرم‌افزار نام Discreet حذف و لوگوی Autodesk جای آن را کرفته و بار دیگر اسم محصول به "۳ds Max" (با حروف بزرگ و کوچک) تغییر کرد.

افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم دی 1390ساعت 16:37  توسط مهدی مدیرزارع  | 

افتر افکتس

نرم‌افزار اَدوبی افتر افکتس (به انگلیسی: Adobe After Effects) نسخه اول این نرم‌افزار توسط شرکت هنر و فناوری آمریکا در سال ۱۹۹۳ عرضه شد. نسخه دوم ۱۹۹۴ در همین سال کمپانی ادوب شرکت فوق را خرید و نرم‌افزار «ادوب افتر افکتس ۳» به بازار عرضه شد. نرم‌افزار پیج‌میکر نیز از همین کمپانی در ۱۹۹۴ خریده شد.

تمام اتفاقات تاریخی فوق در سال ۲۰۰۴ (میلادی) برای نرم‌افزار ادوبی آدیشن (Adobe Audition) اتفاق افتاد.


این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین ابزارهای پویانمایی دوبعدی و جلوه‌های ویژهٔ سینمایی در جهان است که انقلاب وسیعی در نگرش نسبت به پویانمایی و تلویزیون پدید آورده. این نرم‌افزار هماهنگی بالایی با ادوبی فوتوشاپ و ادوبی پریمیر و ادوبی آدیشن دارد.

+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم دی 1390ساعت 20:38  توسط مهدی مدیرزارع  | 

12 نکته اساسی برای نورپردازی کروماکی

با افزایش کاربرد نرم افزارهای ادیت و جلوه های ویژه، این روزها استفاده از کروماکی، بیشتر از قبل متداول شده است. استودیوهای کوچک و بزرگ همواره پذیرای گروهی هستند که برای ساخت فیلم های تبلیغاتی، ضبط پلاتو و حتا فیلم های داستانی و مستند از پرده های آبی و سبز استفاده می کنند.
اما نتیجه همیشه خوشایند نیست. هنوز می توان بسیاری از تدوینگران و اپراتورهای جلوه های ویژه را دید که به سختی تلاش می کنند تصویری را جایگزین پرده سبز یا اّبی فیلم کنند، اما سایه های اضافه، خوردگی کاراکترها و مهم تر از همه عدم جداسازی موفق پرده آبی یا سبز باعث سرخوردگی آن ها است.
حال آن که شاید در درجه اول مشکل به درون استودیو برمی گردد. استفاده از پرده های نامناسب، عدم استفاده از
nodeهای حساب شده برای پلان های حرکتی و نیز عدم رعایت اصول نورپردازی از عمده ترین مشکلاتی است که یک گروه غیرحرفه ای را در نهایت با کاری غیر استاندارد روبه رو خواهد کرد. هرچند نرم افزارهای حرفه ای مثل shake امکان برطرف کردن این ایرادات را تا حدی در اختیار اپراتور قرار می دهند، اما چرا زمانی که می توان با نورپردازی اصولی به نتیجه ای بهتر رسید، از اول آن ها را رعایت نکنیم؟
در ادامه ی این مطلب به چند نکته کلیدی در این زمینه اشاره خواهد شد.


1. سوژه ی خود را حداقل در فاصله 3 متری پرده قرار دهید. فاصله ی 4 تا 5 متر آرمانی است، اما به فضای جداشونده ی بیشتری نیاز خواهید داشت. به عبارت دیگر باید با در نظر گرفتن طول و عرض پرده آبی یا سبز نسبت به محاسبه فضای کروماکی اقدام کرد. توجه داشته باشید که در هنگام محاسبه این فضا باید حرکات احتمالی دوربین را نیز در نظر بگیرید. نکته دیگر این که بعضی از همکاران بدون توجه به امکانات نرم افزار، فکر می کنند که باید تمام محیط قابل تصویربرداری را با پرده آبی یا سبز پوشاند. این موضوع آرمانی است، اما تنها نکته مهم در این میان قرار گرفتن سوژه در محیط کروماکی است. فضاهای غیراستفاده ای که در تصویر دیده خواهند شد، به وسیله نرم افزار به راحتی قابل حذف هستند.

2. دوربین را تا حد امکان دور از سوژه قرار دهید. این مساله به ویژه در زوایای محدود لنز تاثیر خود را نشان خواهد داد. به این ترتیب پرده سبز یا آبی خارج از فوکوس خواهد بود و در نتیجه چین و چروک های احتمالی پرده کمتر دیده خواهد شد. این چین و چروک ها چند مشکل دارند که مهمترین آن ها، یکی عدم یک دستی انعکاس نور از آن خواهد بود و دومی ایجاد سایه های ناخواسته.

3. بعضی از همکاران گمان می کنند که با پرنور کردن فضا و یا دادن نور زیاد روی پرده، جلوی سایه های اضافی را خواهند گرفت و نیز key
کردن سوژه را سهولت خواهند بخشید. اما نورپردازی باید کاملن منطقی و با برنامه باشد. برای مثال اگر فاصله کانونی را روی 2.8 قرار دهیم، بر عمق میدان تاثیر گذاشته ایم و در نتیجه بی نظمی های پرده را حذف کرده ایم. (اما در ضمن باید توجه داشت که نوع جنس پرده در تعیین f-stop ما تاثیرگذار خواهد بود. گاهی جنس پرده باعث خواهد شد که با فاصله کانونی کمتر، تصویر ما over expose شود.) نکته مهم دیگر این که اگر تعداد چین و چروک های پرده بیش از حد انتظار باشد، باید f-stop را برای مثال به سمت 8 یا حتا 11 ببریم. آرمانی نیست. اما چاره دیگری نداریم.
به عنوان یک پیشنهاد، توصیه می کنم تیم جلوه های ویژه با حضور در محل تصویربرداری، یک شات را در لحظه، روی لپ تاپ ریخته و همان جا عمل کروماکی را انجام دهند. این کار شبیه چاپ پله ای در عکاسی خواهد بود. با نور ثابت، چند شات را با
f-stop هایی که فکر می کنید به کارتان می آید، امتحان کنید. نکته مهم و غیرقابل فراموشی آن که حتمن و حتمن مانیتور لپ تاپ را باید قبل از هرگوه عملی، در محیطی که قرار است کار کنید کالیبره کنید. در غیر این صورت تمام عمل تست بی فایده است.

4. اگر از پرده آبی استفاده می کنید، نور پروژکتورهای بک گراند را از فیلنر نارنجی یا زرد عبور دهید. دقت کنید که این فیلترها نباید خیلی تیره باشند. از کم رنگ ترین ها استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد تا احتمال وجود رنگ آبی در موها یا لباس به صورت چشمگیری کاهش یابد. زیرا این
backlight تکمیل کننده رنگ آبی شما خواهد بود و بعد از
key کردن به صورت کاملن سفید به نظر خواهد رسید. کاغذ کالک هم خوب است.

5. اگر از پرده سبز استفاده می کنید، نور پروژکتورهای بک گراند را از فیلتر ماژنترا عبور دهید. (بعضی از دوستان تازه کار ماژنتا را با قرمز اشتباه می گیرند. لازم است دقت شود تا فیلتر ما ماژنترا باشد، آن هم ماژنتای 1/4 یا 1/2.)

6. اگر تصویربرداری دارید که علاوه بر تصویربرداری، به دوربین هم وارد است، از او بخواهید تا اشکالات احتمالی نور را توسط دوربین اصلاح کند. بدیهی است که این روش در صورتی کاربرد منطقی دارد که شما در حال پخش مستقیم یک برنامه زنده هستید. وگرنه، این ریسک را نکنید و خرده کاری ها را به اپراتور یا مسوول جلوه های ویژه محول کنید.

7. به شکلی صریح پیشنهاد می کنم تا پارچه های مختلف بازار را امتحان کنید و کار را به لحظه تصویربرداری محول نکید. اگر شما حرفه ای هستید، باید ابزار کار خود را بشناسید. انواع پارچه آبی و سبز را در بازار شناسایی کنید. آن هایی را که برای کارتان مناسب بودند، با ذکر نام کارخانه و کد رنگ آرشیو کنید. همیشه برای خودتان آلترناتیو داشته باشید. امکان استفاده از پرده های ارژینال آبی و سبز در ایران بسیار کم است و خود من تا همین چند روز پیش چنین پرده هایی را از نزدیک ندیده بودم! دقت کنید که پارچه انتخابی تان باید کلفت، 100% آبی یا 100% سبز باشد. نکته عجیب اما قابل توجه این که آبی 100% با سرمه ای فرق می کند! سرمه ای ترکیبی از آبی و مشکی و گاهی قرمز است. سعی کنید جنسی را انتخاب کنید که تا حد امکان ترکیب رنگی دیگری نداشته باشد. از استفاده از پارچه هایی که نور را منعکس می کنند اجتناب کنید.

8. نور را یکدست کار کنید. بر روی مانیتوری که مستقیمن به دوربین متصل است، نتیجه کار را چک کنید تا نور یک دست باشد.

9.
Iris دوربین را روی
manual mode بگذارید تا امکان عملیات دستی داشته باشید. اینجاست که یک تصویربردار حرفه ای حکم ناجی را برای شما خواهد داشت.

10. قبل از شروع تصویر برداری،
white balance را فراموش نکنید.

11. قبل از شروع تصویربرداری، فاصله کانونی را بر روی کاغذ کاملن سفیدی نوشته و از آن تصویر بگیرید، زیرا یک اپراتور حرفه ای در هنگام
key کردن تصویر به آن نیاز خواهد داشت. اگر کلاکت داشتید که چه بهتر اما کاغذ کاربرد دیگری دارد که در زیر به آن اشاره خواهم کرد.

12. نورپردازی را اول در مورد
background انجام دهید. تنظیمات دوربین را که انجام دادید، این بار نورپردازی را بر اساس آن چه که در دوربین ثبت شده برای foreground انجام دهید. آن کاغذ سفید اینجا خیلی به درد می خورد. در همه حال، سفیدی آن می تواند برای شما به عنوان یک راهنما به کار رود. دقت کنید که در هنگام تنطبم نور
forground با فاصله کانونی دوربین کاری ندارید. شما باید شدت نور ار توسط پروژکتوها تنظیم کنید.

این چند راه به همراه داشتن یک تصویربردار حرفه ای، یک مدیر جلوه های ویژه مطلع و یک منشی صحنه دقیق، به شما کمک خواهد کرد تا تصاویر بهتری را برای
chromakey آماده کنید.
موفق باشید!

منبع : http://studiosaadat.blogfa.com

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم دی 1390ساعت 14:29  توسط مهدی مدیرزارع  | 

نرم افزار مایا

مایا نام نرم‌افزاری برای طراحی سه بعدی است. این نرم‌افزار نخست توسط شرکت آلیاس.ویو فرانت عرضه شده است که در سال ۲۰۰۵ شرکت اتودسک ( شرکت سازنده نرم‌افزارهای سه بعدی و انیمیشن سازی از جمله تری‌دی‌مکس و اتوکد) آن را خریداری کرد و نسخه‌های جدید مایا با نام اتودسک مایا (Autodesk MAYA) به بازار عرضه شدند.

مایا یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار انیمیشن و مدل سازی سه بعدی است که به طور گسترده در استودیوهای فیلم سازی، انیمیشن و همینطور صنعت بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود.البته نقطه قوت مایا در ابزارهای مدل سازی آن است و در شرکتهای بزرگ نیز بیشتر از این خصیصه اش استفاده میکنند.از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار، انعطاف پذیری و قابلیت‌های شخصی سازی (customization) آن است که به کاربران حرفه‌ای اجازه می‌دهد به سادگی محیط آن را به دلخواه خود تغییر دهند. به علاوه، یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد آن امکان توسعه این نرم‌افزار برای استفاده کنندگان آن است. کاربران می‌توانند از طریق زبان‌های برنامه نویسی سی پلاس پلاس، MEL یا (maya embedded language ) و همینطور پایتون آن را توسعه دهند و ابزارها و امکاناتی که پیشتر در نرم‌افزار وجود نداشته اند را به آن اضافه کنند. به همین دلیل بسیار مورد توجه استودیوهای بزرگ سازنده فیلم و انیمیشن قرار گرفته است.

تا سال 2009 مایا در دو گونهٔ maya complete و maya unlimited عرضه می‌شد که گونهٔ دوم امکانت گسترده تر همینطور قیمت بالا تری داشت، اما از نسخه 2010 به بعد فقط در یک گونه و با تمام امکانات عرضه می شود. آخرین نسخه مایا maya 2012 است.

در سال ۲۰۰۳ نرم‌افزار مایا برنده جایزه Academy Award برای "موفقیت‌های علمی و فنی" شد.

هسته اصلی مایا در زبان سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده است.

نرم‌افزار مایا بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک اواس اکس قابل استفاده است.

+ نوشته شده در  شنبه دهم دی 1390ساعت 10:38  توسط مهدی مدیرزارع  | 

نرم‌افزارهای گرافیکی

نرم‌افزارهای مورد استفاده در کارهای گرافیکی را می‌توان بر اساس گرافیک رایانه ای یا CG به دو دستهٔ بزرگ تقسیم کرد:

  1. نرم‌افزارهای Raster یا نقشه بیتی که بر اساس پلت های رنگ Pixel ها و نقاط کار میکنند همانند Photoshop و یا Corel Photo paint
  2. نرم‌افزارهای Vector یا برداری که معمولا برای ایجاد تصاویر گرافیکی از فرمولهای ریاضی و معادلات دیفرانسیل بهره میبرند. همانند Corel Draw و یا Adobe Illustrator

ساختار هر دوی این نرم افزارها کاملا با هم متفاوت است. هر چند نرم افزارهای Raster را جزو تولید کننگان تصاویر گرافیکی می نامند ولی در واقع گرافیک Raster یا Bitmap ماهیت ویرایشی دارند تا تولیدی و نقطه قوت آنها در ویرایش و فیلتر گذاری بر روی تصاویر است تا خلق یک موضوع گرافیکی

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 16:17  توسط مهدی مدیرزارع  | 

جلوه‌های ویژه سینمایی (special effects)

در صنعت فیلم سازی به تصاویری گفته می‌شود که در زمان ساخت فیلم، ساخت آنها بسیار مشکل یا غیر ممکن باشد. برای مثال فروریختن ساختمان کنگره آمریکا یا قطعه قطعه شدن مجسمه ابوالهول صحنه‌هایی هستند که ساختن آنها در دنیای واقعی غیر ممکن است. اما به کمک انیمیشن رایانه‌ای می‌توان تصویر آنها را به شکلی ساخت که تفاوتی با دنیای واقعی نداشته باشد.

قبل از آنکه رایانه‌ها قادر به تولید چنین تصاویری باشند نیز فیلم سازان جلوه‌های ویژه سینمایی فراوانی را می‌ساختند. آنها برای ساخت این جلوه‌ها از مدل‌های گچی، ماکت‌های مقوایی، عروسک‌ها و مدلهای کوچک شده استفاده می‌کردند.البته مفهوم special effectsبه معنی جلوه‌های ویژه باvisual effectsبه معنی جلوه‌های بصری را نبایدباهم اشتباه گرفت.جلوه‌های ویژه آن است که توسط بدلکاران ودرمیادین به طورواقعی اجرامیشوند اماجلوه‌های بصری با رایانه هاانجام میشوند. برای مثال اگرکارگردان شکل خاصی ازابردر آسمان رادر نظرداشته باشداما آن شکل دردسترس نباشد از جلوه‌های بصری استفاده کرده وبارایانه شکل دلخواه را وارد آسمان تصویربرداری شده میکنند. اما مثلاتصادفات واکثرانفجارات راتوسط جلوه‌های ویژه واقعاانجام میدهند.البته بارعایت نکات ایمنی وعلمی.

+ نوشته شده در  سه شنبه ششم دی 1390ساعت 17:40  توسط مهدی مدیرزارع  | 

پویانمایی در ایران

از اواخر دههٔ پنجاه میلادی وارد عرصه شد. نخستین تلاش‌ها برای ساخت پویانمایی در ایران توسط اشخاصی مانند اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، نصرت‌الله کریمی، پترس پالیان و اسدالله کفافی در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ خورشیدی و در ادارهٔ کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفت. نخستین فیلم کوتاه پویانمایی نیز توسط اسفندیار احمدیه باعنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، با امکانات بسیار محدودی ساخته شد. در حال حاضر بزرگ ترین سفارش دهنده انیمیشن در ایران صدا و سیما است که سالانه هزاران دقیقه انیمیشن از تهیه کنندگان خریداری می کند. سینمای انیمیشن ایران پدیده ای نوظهور محسوب می شود که تا کنون شاهد اکران چند فیلم بلند از جمله خورشید مصر( دوبعدی) به کارگردانی بهروز یغمائیان، هفت رنگ به کارگردانی مازیار محمدی نژاد  ( سه بعدی) و قلب سیمرغ به کارگردانی وحید نصیریان( سه بعدی) بوده است.

+ نوشته شده در  سه شنبه ششم دی 1390ساعت 12:14  توسط مهدی مدیرزارع  | 

Motion Graphic

یا علم تلفیق حرکت و صوت در رسانه های امروزی به جائی رسیده است که امروزه با برخورداری از حرکت تصاویر ثابت نقشه بیتی و برداری و اضافه کردن Sound Effects به آنها میتوان آثار بدیعی را خلق کرد که در نوع خود بی نظیرند و در نهایت منجر به تولید تبلیغات کوتاه تلوزیونی و اینترنتی میشوند. توجه داشته باشیم که این گونه محصولات از نظر زمان پخش معمولا در حدود 10 ثانیه میباشند.

Motion Graphic که در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشته های هنر دیجیتال میباشد علم استانداردی است که بصورت حرفه ای در بر گیرنده نرم افزارهای زیر است :

1-Adobe After Effects
2-Adobe Premier
3- Autodesk Combustion
4- Autodesk Maya or 3DS Max
5- Apple Motion 3
6-Final Cut pro
7- Avid Xpress

اینها نرم افزارهای استاندارد شغل گرافیک متحرک یا Motion Graphic می باشند.

در مثالی ساده تر اینگونه بیان کنم که در گرافیک متحرک ابتدا بادید یک طرح گرافیکی کامل را بصورت پایا (Still Image) در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کرده و سپس آنها را با همان پسوند یا Format اصلی خودشان (*.Ai یا *.Psd)  ذخیره یا save کرده و سپس آنرا مستقیما وارد نرم افزارهائی چون After Effects یا Apple Motion  میکنیم تا بتوانیم انها را در TimeLine خروجی نهائی انیمیشن Render کنیم.

به امید مفید بودن این مقاله کوچک برای شما عزیزان ایرانی.

 منبع : www.cgm2.persianblog.ir

 کپی برداری از مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

+ نوشته شده در  سه شنبه ششم دی 1390ساعت 12:4  توسط مهدی مدیرزارع  | 

مسابقه بین المللی طراحی اجتماعی پوستر هیروز 2012

 

 

http://www.graphiciran.net/مسابقه-طراحی-اجتماعی-پوستر-هیروز

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم دی 1390ساعت 0:36  توسط مهدی مدیرزارع  |